X
تبلیغات
آسانسور
        با کلیک بر روی موتور مورد نظرتان میتوانید مشخصات کامل آن موتورگیربکس را مشاهده نمایید                                    

مونتاناری-  Montanari   M76   
  






مونتاناری- Montanari- M83




                               

          آلبرتوساسی ALBERTOSASI- LEO                       آلبرتوساسی ALBERTOSASI- GEKO


                            

          مونتاناری   MONTANARI - M73S                             مونتاناری   MONTANARI - M75S


                          

        شیندلر -   SCHINGLER-W140N                                           سیکور SECOR- MR12

                                               

                      

                           

   بهران (موتور ایرانی)- BEHRAN- B.L 5004                             سیکور-  SECOR- MR7


          سیکور- SECOR- MR21                                        سیکور- SECOR- MR35

      


                          

         جیم - GEM- HW134 "CAMEL                                جیم - GEM- HW140C "LION


                    

      جیم - GEM- HW175- ELEPHANT                        جیم -   GEM- HW134B-BRAKI


                       

       شارپ   SHARP- CAULDRON 125                        شارپ   SHARP- CAULDRON 145

         

                    

                 360 ET 160 DRIVING MACHINE FOR ESCALATO                                         YJ                                                   



   در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد قدرت موتورها وظرفیتهای درج نشده با شرکت تماس حاصل نمائید

+ نوشته شده توسط روابط عمومی در چهارشنبه پنجم خرداد 1389 و ساعت 0 قبل از ظهر |

آسانسور تنها وسيله رفت و آمد ترافيکي است که مورد استفاده تمامي گروه سني قرار مي گيرد و عمومي ترين وسيله جابجائي عمودي در جهان است.
با نگاهي گذا به وضعيت آسانسورهاي منصوبه در کشور، اين نکته به خوبي مشهود مي شود که بيشتر از 3/1 آسانسورهاي کشور داراي عمر بيش از 25 سال مي باشند. 
از طرف ديگر؛نظر به اين که لوازم و قطعات مورد استفاده در آسانسورداراي عمر مفيد مخصوصي مي باشند.بديهي است در صورت استفاده از بهترين و مدرن ترين قطعات ،حتي با داشتن بهترين برنامه سرويس و نگهداري،تجهيزات از شرايط مطلوب خارج شده و عمر مفيد آنها به اتمام مي رسد.حال اگر نداشتن برنامه راهبري سرويس و نگهداري براي بسياري از آسانسورهاي کشور و يا برنامه سرويس و نگهداري غير اصولي و مهمتر از همه عدم آشنائي بسياري از افراد و شرکتهاي نسل سوم با سيستم هاي قديمي کار شده در 25 سال پيش را هم به موارد فوق اضافه کنيم به راحتي به وضعيت بغرنج آسانسورهاي قديمي کشور پي مي بريم. 
 

ضرورت نوسازي آسانسورهاي قديمي 
آسانسور تنها وسيله رفت و آمد ترافيکي است که مورد استفاده تمامي گروه سني قرار مي گيرد و عمومي ترين وسيله جابجائي عمودي در جهان است.
با نگاهي گذا به وضعيت آسانسورهاي منصوبه در کشور، اين نکته به خوبي مشهود مي شود که بيشتر از 3/1 آسانسورهاي کشور داراي عمر بيش از 25 سال مي باشند. 
از طرف ديگر؛نظر به اين که لوازم و قطعات مورد استفاده در آسانسورداراي عمر مفيد مخصوصي مي باشند.بديهي است در صورت استفاده از بهترين و مدرن ترين قطعات ،حتي با داشتن بهترين برنامه سرويس و نگهداري،تجهيزات از شرايط مطلوب خارج شده و عمر مفيد آنها به اتمام مي رسد.حال اگر نداشتن برنامه راهبري سرويس و نگهداري براي بسياري از آسانسورهاي کشور و يا برنامه سرويس و نگهداري غير اصولي و مهمتر از همه عدم آشنائي بسياري از افراد و شرکتهاي نسل سوم با سيستم هاي قديمي کار شده در 25 سال پيش را هم به موارد فوق اضافه کنيم به راحتي به وضعيت بغرنج آسانسورهاي قديمي کشور پي مي بريم. 
با توجه به اينکه آسانسور يکي لوازم گران قيمتي مي باشند که در ساختمان ها نصب مي شود لذا تعويض آن(هم از نظر اجرائي و هم از نظر اقتصادي) به راحتي امکان پذير نيست. پس بهينه سازي و مدرنيزاسيون مي تواند در اين زمينه کار ساز شده و به احياء ارزش بيانجامد. 
مدرنيزاسيون مي تواند ارزش ساختمان شما را با لا ببرد و باعث ايجاد انگيزه هاي جديدي گردد.آيا شما مي دانيد که زمان آن فرا رسيده است يا نه؟ 
1- تضمين امنيت و آسايش 
آسانسور از معدود وسائل نقيله اي مي باشد که فرمان دادن به آن در اختيار مسافر است و کنترل و توقف آن توسط يک سيستم انجام مي شود و مسافر هيچ نقشي در توقف آن ندارد.لذا بايد ايمن،کارا و مطمئن باشد. 
آسانسورهاي قديمي از نظر ظاهري فاقد زيبائي و آرامش و از نظر فني فاقد ايمني مي باشند.مدرنيزاسيون مي تواند اين امکان را به ساختمان هاي موجود بدهد که از همان امکانات موجود، نتايج بهتري در راستاي ايمني و سلامتي فوق العاده بهره مند شوند و اين مي تواند هزينه مدرنيزاسيون را توجيه کند. 
يک آسانسور کامل بايد سه قابليت مهم داشته باشد: ايمني (تنظيم پارامترهاي کنترلي داراي تاييديه هاي تست هاي نمونه) قابليت اطمينان (طراحي مهندسي در انتخاب و ساخت قطعات و تجهيزات مطابق با استانداردهاي EN-81 و مقررات ملي ساختمان )نحوه عملکرد ( چگونگي نصب و مونتاژ قطعات، جهت راحتي و زيبائي ) 
بازسازي باعث مي شود بدون تغييرات وسيع و گسترده سيستم آسانسور،آنها را با مدرن ترين تجهيزات روز مجهز کرده و آرامش،آسايش،زيبائي و راحتي را هديه بگيريد. 

2- مديريت زمان و سرمايه 
ممکن است تصميم در مورد اينکه کدام روش مدرنيزاسيون بهترين احساس را در شما بوجود خواهد آورد مشکل باشد.واقيعت اين است که هر کدام از روش هاي فوايد خاص خودشان را دارند. 
يک فايده عمومي که همه روش هاي مدرنيزاسيون داراي آن هستند اين است که اين روش ها زمان پاسخ دهي را کاهش مي دهند.تجهيزات در حال حرکت بطور موثري زودتر رفت و آمد مي کنند و درب ها به سرعت باز و بسته مي شود.زمان حرکت کاهش مي يابد. 
تجهيزات بهينه شده سيستم هاي کنترل، اين مسئله را نويد مي دهند که افراد زمان کمتري را صرف انتظار خواهند کرد.هر پيشرفتي ثانيه هاي بيشتري را از تلف شدن نجات مي دهند. 
تصور کنيد کارمندان اداره اي در دو شيفت از 8 صبح تا نيمه شب در تمام روزهاي هفته کار مي کنند.3 دستگاه آسانسور در شرکت مذکور وجود دارد.آسانسورهاي موجود بطور متوسط 5400 توقف در هر روز خواهد داشت.در حاليکه بطور متوسط براي هر توقف2/1 نفر در حالت انتظار باشند متوسط زمان انتظار در هر توقف برابر 6/31 ثاينه است.آسانسور هاي به روز شده زمان آن را در حدود 40%کاهش مي دهند. 
در اين سناريو، مقدار زماني که معمولا صرف انتظار براي رسيدن آسانسور مي شود در هر سال مقدار 20701 ساعت کاري تقريب زده مي شود.40%کاهش در زمان انتظار مي تواند باعث صرفه جوئي در حدود 6365/123 دلار تنها در مورد زمان کاري شود(بر اي اين مبنا که مزد هر ساعت کاري در حدود 15$ در نظر گرفته شده است)بهبود کيفيت کاري مي تواند به بازگشت سريع سرمايه در مورد مدرنيزاسيون کمک کند. 
بعد از نوسازي قبل از نوسازي 
7نفر 7نفر ظرفيت هر آسانسور 
16 ساعت 16 ساعت مدت زمان فعاليت در يک روز 
7 روز 7 روز زمان فعاليت در هفته 
3 دستگاه 3 دستگاه تعداد آسانسورها 
800/1 800/1 ميانگين توقف ها در هفته 
2/1 2/1 ميانگين بارگيري در هر توقف براي هر آسانسور 
02/19 60/31 ميانگين انتظار در هر توقف(در يک ثانيه) 
40% درصد کاهش در زمان انتظار در هر توقف بعد ار بازسازي 
462/12 704/704/20 کل زمان گذرانده شده براي انتظار در هر آسانسور در يک سال 
15 دلار مانيگين نرخ يک ساعت کاري 
636/123 دلار ميزان پول صرفه جوئي شده پس از مدرنيزاسيون در يک سال 

3- اعتبار تجديد شده 
بررسي ميزان اعتبار، يک ارزش بسيار آشکار براي تعيين ميزان نياز به مدرنيزاسيون کردن مي باشد. علاقمندي به تجديد اعتبار هرگز به معني تجمل طلبي نمي باشد بلکه روشي براي افزايش بازدهي شرکت مي باشد. 
ميزان اعتبار هر شرکت و مدير آن به چندين عوامل بستگي دارد که يکي از آنها آسانسور ها و پله هاي برقي مي باشد. خرابي و از کار افتادگي مکرر آسانسور ها و پله هاي برقي ها حتي به مدت کوتاه شما را در معرض يک محکوميت شديد قرار خواهد داد.فراتر از موضوع زحمت ايجاد شده، ظهور مکرر علامت "خارج از سرويس" باعث افزايش ترديد در مورد ساختمان و اوضاع مالي مالکان مي شود.روش مدرنيزاسيون مي تواند به شما کمک کند تا با تجديد کردن ميزان اعتبار مردم به تجهيزات انتقال عمودي شما، از اين معضل رهائي يابيد. 

4- هزينه تحميلي ناشي از کار افتادگي 
ما اغلب فکر مي کنيم که هزينه هاي از کار افتادگي فقط در محدوده هزينه هاي تعميرات است.با اين وجود در بسياري از ساختمان ها آسانسور نقش مهمي در سطع سرويس و نگهداري بازي مي کند،براي مثال ميزان هزينه ناشي از کار افتادگي آسانسوري که در يک هتل براي سرويس دهي به اتاق ها و خانه داري در نظر گرفته شده است. چه ميزان مي شود؟ 
وقتي همه چيز همان طوري که بايد کار مي کنند،سرويس دهي هتل مي تواند بي نقص بماند با اين وجودوقتي يک آسانسور از سرويس خارج مي شود لازم است راه ديگري براي تامين امکان حرکت عمودي کارکنان در نظر گرفته شود.که اين استفاده از آسانسورها هاي مربوط به مهمانان و مشتري ها است که بطور منفي بر روي موثر بودن آسانسورهاي تاثير مي گذارد زمان اضافي ممکن است باعث پاسخ دهي به مهمانان خشمگين شود. 

5- سود حاصل از احساس مثبت مسافران 
تاثير ساختمان شما به طرز مهمي در احساس افراد نسبت به ارزش آن شرکت دارد و همچنين ارزش قدرت احترام براي سکونت در آن ، آسانسورها و پله هاي برقي در ايجاد اين احساس به طرز قابل توجهي سهيم هستند 
.يک آسانسور قديمي، پر سر و صدا و شلوغ با تجهيزات قديمي خشن سواري و داراي لوازم و يا کابين هاي دروني فرسوده همه چيز را قديمي جلوه ميدهدو يک احساس نا مناسب بودن محيط را در مسافران بوجود مي آورد.اين مورد مي تواند تاثير عمده اي بر روي جذابيت ساختمان بگذارد و انعکاس منفي از وضعيت مالي مالک و مستاجر را در پي داشته باشد. 
وقتي شما به ارزش ساختمان خود مي افزاييد تاثير مثبتي دارد که نشان مي دهد حداقل هاي شما به طرز عمده اي به طرف بالا جابجا شده است.شما مي توانيد به طرز موثري براي جذب مستاجران وارد رقابت شويد. 
چشم انداز بالقوه وسيع،در آمد بيشتر از فضاهاي قابل دسترسي و افزايش بهره وري و باروري تمام اينها يک تفاوت قابل توجه در ارزش ساختمان شما ايجاد خواهد کرد. 

6- به روز کردن ساختمان- حفظ سابقه 
تجارت بسياري از کمپاني ها بر مبناي اطمينان مردم به سابقه و نشان(برند) آنهاست. هر چند سابقه زياد ممکن است در زمينه آن چيزي که پايداري و کارشناسي نامبرده مي شود ارزشمند باشد.ولي در زمينه قديمي بودن وتاريخ گذشته بودن مي تواند تاثير بالعکس داشته باشد. 
اين يک حقيقت است که بانکي با سابقه 100 سال مي تواند اطمينان پذيري در امر خدمات رساني اش را القا کند.اما اين احساس در مواردی مثل جابجائي با يک آسانسور پر سر و صدا ، شلوغ و لرزان با يک سيستم کنترل قديمي به ندرت حفظ و تقويت مي شود.آسانسورهاي به روز شده که از فناوري پيشرو استفاده مي کنند مي توانند در بالا بردن ارزش چارچوب کارشناسي سازمان نقش داشته باشند.اين آسانسورها حاکي از يک مديريت موثر هستند و مي تواند مدعي سرزندگي و حيات با نشاط اين نشان(brand) باشد و به بازديد کنندگان اين احساس را القاء مي کنند که شرکت به مساله راحتي و ايمني اهميت مي دهد. 
7- اجاره دادن آپارتمان با نرخ جديد 
سيستم آسانسور و پله هاي برقي شما به منزله قلب ساختمان شما هستند و به عبارتي هيچ کدام از سيستم هاي ديگر در ساختمان داراي اين مقدار تاثير بر ميزان توانائي شما براي جابجائي افراد به طور موثري در داخل ساختمان شما نيستند.تجهيزات قديمي و منسوخ شده آسانسور و يا پله هاي برقي شما مي تواند ميزان مصرف انرژي ساختمان شما را به طرز غير ضروري و چرخه حيات هزينه ها را افزايش دهند. 
راه حل هاي مدرنيزاسيون که به منظور کاهش هزينه های فعاليت، همراه با يک مصرف انرژي معقول طراحي شده است مي تواند نمونه اي از جلوگيري از هدر رفتن انرژي وکاهش چرخه هزينه ها باشند ودر نهايت .به طرز قابل توجهي بر روي خط بنيادي شما تاثير بگذارد به يک آپارتمان مسکوني يک فرصت تازه حيات بدهيد. 

8- بهينه سازي مصرف انرژي 
يکي از عمده ترين مسائل مربوط به کشور و حق شارژ ساختمان ها ، مسئله مربوط به مصرف انرژي مي باشد.در ايران بيش از 90% آسانسور ها را سيستم معمولي به اصطلاح دو سرعته با حداکثر سرعت 1m/s تشکيل مي دهند که از نظر مصرف انرژي،گزينش اين سيستم محرکه بدترين گزينش ممکن است.خصوصا اين که اين سيستم ها براي جاهاي پر ترافيک نظير بيمارستان ها ، هتل ها و ساختمان هاي اداري يا دولتي انتخاب شده باشند. 
امروزه استفاده از سيستم هاي ACVV و VVVF باعث مي شود موتور با تلفات انرژي شيار کم مورد استفاده قرار گيرد.استفاده از سيستم VVVF سبب کاهش قابل ملاحظه حرارت موتور آسانسور در ساختمان پر ترافيک شده و با حذف فن موتور و سيستم خنک کننده برقي موتورخانه، صرفه جوئي غير متسقيم در مصرف انرژي نيز در پي دارد. 
همچنين استفاده از موتورهاي بدون گيربکس(گيرلس) گامي ديگري در راستاي کاهش مصرف انرژي مي باشد.اين موتورها به دليل عدم استفاده از روغن،سازگاري با محيط زيست بالائي هم دارند.اين موتور بدليل بازده هاي بسيار بالا داراي برگشت پذير ي بالائي نيز هستند بنابراين با توجه به ماهيت ترمز الکتريکي در اين گونه آسانسورها در مرحله ترمز انرژي ناشي از ترمز به جاي اتلاف به صورت حرارت مجدد به شبکه تزريق مي شود. 
خلاصه اينکه چندين طرح جهت بهينه سازي مصرف انرژي در آسانسور وجود دارند که خود بحثي جدا مي طلبد و در اينجا فقط به چند نمونه جزئي اشاره گرديد. تکميل اين بحث مي تواند به صورت يک پروژه ملي مورد مطالعه قرار گيرد. 
نتيجه گيري: 
يک مدرنيزاسيون جامع،راهي عملي به منظور راحتي و بارور ساختن ساختمان ها مي باشد نصب سيستم هاي جديد مي تواند قابل دسترسي بودن تجهيزات را افزايش دهند و ميزان مصرف انرژي را کاهش مي دهند و همچنين اين سيستم براي تامين سطح استحکام و با نهايت دقت طراحي شده اند. 
زمان جابجائي و پاسخ دادن مي تواند در حدود 40% کاهش يابد.صداهاي مزاحم در حد قابل توجهي حذف خواهد شد و کيفيت سواري بهبود خواهد يافت در ادمه سيستم هاي نوسازي شده مي تواند در مصرف انرژي حدود 30% صرفه جوئي کند و ميزان قرار گرفتن در معرض محکوميت را کاهش دهد. 
اميد است با حمايت مسوولان ذيربط(رسانه هاي جمعي جهت فرهنگ سازي و ديگر ارگان ها و مسولان جهت اجرائي کردن سيستم) با بازسازي و نوسازي آسانسورهاي کشور پرداخته شود تا علاوه بر زيبائي و راحتي، امنيت جاني مسافران تامين گردد و شاهد حوادث ناگوار و دلخراش آسانسور در کشور نباشيم. 


اگر هدف امکان حيات اقتصادي قابل تاثير است،به عنوان نمونه يک نمي آپارتمان داراي 15 تا 30 سال عمر باعث جنجال هاي زيادي مي شود.بسياري از سيستم هاي مکانيکي به اواخر عمر مفيد خود نزديک مي شوندو آنها براي يک استاندارد متفاوت از مصرف انرژي طراحي شده اند،معضلات مربوط به اعتبار موجب افزايش ميزان ناراحتي مي شود و قسمت هاي قرار گرفته هم ممکن است به عنوان معضل مطرح شوند.کنترل لاجيکي منسوخ آسانسور منجر به اتلاف انرزمان جابجائي و نمايش فقر مستاجران مي شودبه عنوان يک نتيجه بودجه ها مانند هزينه هيا جاري غير قابل تحمل پيش بيني نخواهند شد. 
يک مدرنيزياسيون جامع،راهي عملي به منظور راحت و بارور ساختن ساختمان ها براي آينده نصب 
ميزان مصرف انرژ ي را کاهش دهد و همچنين اين سيستم براي تامين سطع استحکام و دقت طراحي شده اند. 
نتيجه حاصل شده يک الگوي خانگي موثر است که مي تواند به طور واقعگرايانه براي دهه متمادي تا هنگامي که يک آزادي براي کاهش زياد همراه فوايد يک فکر دقيق خارج از طرح مدرنيزياسيون فوايد و ملموس فراواني موجودند که مدرنيزياسيون را تاييد مي کنند.زمان جابجائي و پاسخ دادن مي تواند در حدود 40%کاهش يابد صداهاي مزاحم در حد قابل توجهي حذف خواهد شد و کيفيت سواري بهبود خواهد يافت در ادامه سيستم هاي نوسازي شده مي تواند در مصرف انرژي حدود 30%صرفه جوئي کند و ميزان قرار گرفتن در معرض محکوميت را کاهش مي دهند.
تايماز نظمي - کارشناس الکترونیک/شرکت آسانسور بابک

 

منبع: لیفتیران


+ نوشته شده توسط روابط عمومی در شنبه یکم خرداد 1389 و ساعت 5 بعد از ظهر |

آسانسور Elevator:



 آسانسور دستگاهی است که مردم و بار را به طبقات بالای یک ساختمان می‌رساند. یک اتومبیل یا جعبه و یا بسته باری را نیز بالا و پائین می‌برد. 
آسانسور، با گسترش و ارتفاع آسمان‌خراش‌های مدرن امکان‌پذیر ساخته است. پیش از اختراع آسانسور مردم مجبور بودند طبقات متعدد ساختمان‌های بلند را پیاده بالا و پائین بروند. برخی از اشخاص آسانسور را در خانه‌های خود نصب کرده‌اند، مخصوصاً اگر یک شخص علیل و ناتوان در آنجا زندگی کند.
 


نگاهی گذارا بر مخترعان آسانسور

آسانسور Elevator: آسانسور دستگاهی است که مردم و بار را به طبقات بالای یک ساختمان می‌رساند. یک اتومبیل یا جعبه و یا بسته باری را نیز بالا و پائین می‌برد. 
آسانسور، با گسترش و ارتفاع آسمان‌خراش‌های مدرن امکان‌پذیر ساخته است. پیش از اختراع آسانسور مردم مجبور بودند طبقات متعدد ساختمان‌های بلند را پیاده بالا و پائین بروند. برخی از اشخاص آسانسور را در خانه‌های خود نصب کرده‌اند، مخصوصاً اگر یک شخص علیل و ناتوان در آنجا زندگی کند.
از نخستین آسانسورهاي که اختراع آن ثبت شده به‌وسیله ریاضیدان پرآوازه ارشمیدس در حدود ۲۵۳ ق.م بود. آسانسور وی یک بلندکن دستی بود که برای حمل یک مسافر طراحی شده بود. در مصر باستان احتمالاً نمونه‌ای از نیروی بلند کردن به‌وسیله بردگان برای ساختمان اهرام استفاده می‌کردند. آورده‌اند که چنگیزخان مغول نيز برای رفتن به طبقات بالای یک ساختمان از يك نوع آسانسور استفاده كرده است
اما تاریخچه آسانسور: آدمی همواره کوشیده است برخی شیوه‌های ساده برای بلند کردن خود و مواد استفاده می‌کرد اما این آسانسور را نیروی بردگان و اسیران بالا و پائین می‌برد. اما تا زمانی‌که آدمی ساختمان‌های خیلی بلند نساخته بود نیازی به آسانسور نداشت و از وقتی آسانسور مورد نیاز احساس گشت که کار ایجاد بناهای بلند آغاز گردید. 

بعدها به فکر ساختن آسانسوری افتادند که با نیروی باد، آب، برق و غیره کار کند و سرانجام در سال ۱۸۵۰ آسانسور آبی یا هیدرولیکی برای ساختمان‌های سه، چهار طبقه ساخته شد. در این روزگار آسانسورهای زمختی برای حمل بار ساخته و به‌کار مشغول شد. این آسانسورها باز پروزنی را نمی‌توانست بالا ببرد، علاوه بر این خیلی کند بالا می‌رفت. نخستین آسانسورها با موتورهای بخار و بعدها با موتورهای هیدرولیک به‌کار می‌رفت. 
موتورهای نخستین هیدرولیک یک Plunger (ستون فولادی) به‌کار می‌رفت. دستگاه پائین و بالا با ستون فولادی پائین‌تر از آسانسور قرار می‌گرفت. یک تلمبه فشار آب را با فشار به دستگاه پائین فرو برنده داخل یک سیلندر عمودی می‌کرد. افزایش فشار روی دستگاه پائین و فروبرنده آسانسور را بلند می‌کند و بالا می‌برد. فشار حقیقی مورد نیاز در این آسانسور را به پائین بردن تأمین می‌کند. در این آسانسور همچنین یک سیستم دستگاه وزنه تعادل که مانع بلند شدن وزنه داخلی آسانسور و محموله آن می‌شود، دارد. دستگاه فروبرنده Plunger به‌طور عملی برای ساختمان‌های بلند مناسب نبود زیرا نیاز به یک گودی زیادی داشت. بعدها با به‌کار بردن یک ریسمان‌ گیردهنده آسانسور هیدرولیکی با تعداد زیادی قرقره تکامل و توسعه یافت. 
در ۱۸۵۳ الیشا گرویس از اوتیس از مردم نیویورک، نخستین دستگاه بلندکننده یا بالابر با یک نوع ایمنی خودکار برای نگهداری سکوی آسانسور از سقوط (اگر ریسمان بالابر پاره شود) اختراع کرد.
ماشین اوتیس با نیروی بخار کار می‌کرد. این آغاز مسافربرهای مدرن با آسانسورهای ایمنی بود. در ۱۸۵۷، اوتیس یک آسانسور برای پنج طبقه برای یک شرکت چینی و شیشه در شهر نیویورک نصب کرد. screwe که به‌طور عمودی داخل شافت آسانسور حرکت می‌کرد، اختراع کردند. 
این screwe آهنی از وسط دستگاه عبور می‌کرد. یک موتور بخار در زیرزمین screwe را که آسانسور را بالا یا به آهستگی پائین می‌آورد، کار می‌کرد. 
افتخار نصب اولین آسانسور برقی به کمپانی برادران اوتیس داده شد که به‌وسیله پسران الیشا اوتیس نظارت و اداره می‌شد. از این آسانسورها در سال ۱۸۸۹ در یک ساختمان نیویورک نصب گردید و تا سال ۱۹۲۰ که این ساختمان تخریب شد این آسانسور کار می‌کرد.

+ نوشته شده توسط روابط عمومی در شنبه یکم خرداد 1389 و ساعت 5 بعد از ظهر |


یک آسانسور مسافربر چطور کار می‌کند؟


یک آسانسور حمل مسافر در حدود ۲۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد این آسانسور حدود ۱۶۰۰ کیلو را حمل می‌کند. در یک ساختمان بلند، آسانسور ماشین‌آلات مورد نیاز را بالا و پائین می‌برد که وزنش ۱۴۰۰ کیلو یا بیشترمی‌باشد.
کنترل‌ها برخی از آسانسورها به‌وسیله اپراتورهائی که در داخل آسانسور سوار هستند کنترل می‌شوند. سوئیچ موتوری استارت حرکت و توقف آسانسور را می‌زند، آسانسور پائین می‌رود و یا می‌ایستد. این سیستم در حال حاضر بیشتر جهت بالابرهای موقت استفاده می شود.
انواع جدیدتر آسانسور به‌طور خودکار، کار می‌کند و نیازی به اپراتور نیست. این‌گونه آسانسورها به‌طور وسیع و گسترده‌ای در ساختمان‌های آپارتمانی و آسمان‌خراش‌ها کاربرد یافته است. 
مسافران دکمه بیرون آسانسور را فشار می‌دهند تا آسانسور را به طبقه دلخواه، مثلاً همکف بیاورد. در این هنگام درها به‌طور خودکار باز می‌شود و این هنگامی است که آسانسور به آن طبقه برسد. مسافر که در درون اتاقک است، درها به‌طور خودکار باز می‌شود و این هنگامی است که آسانسور به آن طبقه مسافر که درون آسانسور قرار گرفته، با زدن دکمه‌ای درها بسته شده و به طبقه دلخواه می‌برد. آسانسور به‌طور خودکار در آن طبقه می‌ایستد، درها باز می‌شود، مسافر آسانسور را ترک می‌کند و درها دوباره بسته می‌شود. 
آسانسور در ساختمان‌های شلوغ، کنترل‌های الکترونیک دارد و در آن تکنیک‌های کامپیوتری برای مراقب آسانسورها و رفت‌وآمد مورد نیاز کار گذاشته‌اند. برای نمونه، هنگامی‌که اشخاص بسیاری آسانسور را هنگام شب ترک می‌کنند، آسانسور به آخرین طبقه می‌رود و به‌طور مستقیم به طبقه اصلی بدون توقف می‌رود. 
مراقبت خودکار و کنترل‌های الکترونیک را می‌توان به آسانسورهای قدیمی وصل کرد. از این راه در ساختمان‌های قدیمی آسانسورهای جدید به‌کار می‌افتد و خدمات مورد نیاز را می‌دهد. 
آسانسورهای مدرن برقی: نمونه استاندارد آسانسور در ساختمان‌های بلند به‌نام direct-traction elevator یک دستگاه موتور برقی در بالای شافت آسانسور که بالا و پائین می‌رود قرار می‌دهند، می‌باشد. موتور شافت یک دستگاه قرقره دارد. کابل‌های فولادی از بالای آسانسور حرکت می‌کند. اطراف قرقره‌ها و در پائین یک کنترل‌کننده وزن counter weight سنگین دارد. این بسته سنگین به پشت شافت آسانسور وصل است. و بالانس و تعادل وزن دستگاه آسانسور را حفظ می‌کند. با یک کنترل‌کننده وزن آن موتور به بالا حرکت نمی‌کند. این بالا رفتن تنها میان اختلاف وزن بار آسانسور و با کنترل‌کننده وزن حرکت می‌کند. هنگامی‌که آسانسور حرکت می‌کند کنترل‌کننده وزن در نقطه مقابل حرکت می‌کند. برای نمونه هنگامی‌که آسانسور به‌سوی بالا می‌رود کنترل‌کننده وزن به‌سوی پائین می‌رود. 
جنبه‌ها و کیفیت‌های ایمنی : قوانین ایمنی شهرهای بزرگ ایجاب می‌کند که درهای دستگاه‌های آسانسور باید پیش از حرکت آسانسور بسته باشد. تدبیر و طرح ایمنی و حفاظت خودکار اطمینان بدهد که درها بسته در سقف هر آسانسور وجود داشته باشد. به‌علاوه، در بسیاری از آسانسورها یک پانل در کنار دستگاه وجود داشته باشد
سایر زمینه‌ها و جنبه‌های ایمنی شامل فرمان‌دهنده سرعت خودکار می‌باشد، به‌طوری که بتوان از سرعت آن کاست یا بر سرعت آسانسور افزود. علاوه بر این سرویس مرتب و منظم و رفع عیوب احتمالی خیلی اهمیت دارد. 
آسانسور سیلو: برای تخلیه و بارگیری از کامیون به سیلو یا خالی کردن غله از سیلو به کامیون و کشتی و غیره از این‌گونه آسانسور استفاده می‌شود. 
آسانسور از کجا می‌فهمد که چه‌وقت باید توقف کند؟ 
دکمه‌های داخل اتاقک کلیدهای بیرون آن را به‌کار می‌اندازد. این کلید شبیه همان کلیدهائی هستند که در خانه‌ها برای روشن و خاموش کردن برق به‌کار می‌روند. کلیدها با آن موتور برقی که اتاقک آسانسور را به بالا و پائین می‌فرستد مرتبط هستند. چون اتاقک آسانسور به بالاترین طبقه ساختمان می‌رسد، یک کلید مخصوص به‌طور خودکار به موتور علامت می‌دهد که بالا کشیدن اتاقک را متوقف کند. 
در یک ساختمان بلند ممکن است در ۲۰ طبقه مختلف افرادی که منتظر آسانسور ایستاده در یک زمان دست روی دکمه‌های آسانسور بگذارند و آنها را فشار بدهند. برخی‌ها می‌خواهند پائین بروند و برخی بالا، آسانسور به خودی خود در مقابل طبقات دکمه بالا رفتن را زده‌اند می‌ایستد و همین‌طور در مقابل طبقاتی که دکمه پائین رفتن را زده‌اند. 
به‌نظر می‌رسد که ظاهراً آسانسور به خاطر سپرده است که دکمه کدام طبقات زده شده و باید در مقابل کدام طبقه بایستد. چون آسانسور مانند آدمی مغز ندارد که علایم را به خاطر بسپارد، بلکه به یک کامپیوتر متصل است، یعنی دستگاهی که دارای نوعی حافظه مکانیکی است. خود کامپیوتر به موتوری که اتاق آسانسور را به حرکت درمی‌آورد و آن را متوقف می‌کند، مربوط است. از این رو همان‌طور که علایم الکتریکی از طریق دکمه‌ها به سرعت منتقل می‌گردند. اتاقک آسانسور به ترتیب جواب کسانی را که در طبقات پشت در آسانسور ایستاده‌اند و دکمه آن را می‌فشارند، می‌دهد
منبع: لیفتیران




هنگام گیر کردن در آسانسور چه کار کنیم؟
بسیاری از مردم گمان می‌کنند هنگام از کار افتادن آسانسور،‌ می‌توانند به سلامت از آن خارج شوند. بیرون پریدن یا بالا رفتن از آسانسور به شدت غیر‌عاقلانه است. بسیاری از حوادث در حوزه آسانسور به این دلیل است که مردم تلاش می کنند خودشان از آسانسور خارج شوند.
در بخش اول دفترچه راهنمای گروه نجات ASME A17.4 برای مواقع اضطراری این طور آمده است:
«توصیه می‌شود هرگونه عملیات نجات مسافران از داخل کابین آسانسور تحت نظارت مستقیم پرسنل آسانسور انجام شود، چرا که این افراد به واسطه تجربه و تخصص خود، تدبیر لازم برای فائق آمدن بر خطرات پیچیده احتمالی را دارا هستند. در شرایط اضطراری، عملیات نجات مسافران بایستی توسط پرسنلی انجام که به دقت انتخاب شده و آموزش دیده‌اند...»
این متخصصان و افراد دیگری که در صنعت آسانسور مشغول به کار هستند، به افرادی که در آسانسور مانده‌اند توصیه‌های زیر را دارند. با عمل به این توصیه‌ها جلوی خطرات احتمالی را خواهید گرفت.
• در آسانسور بمانید. آسانسور سقوط نمی‌کند و ایمن است. شما درامان هستید.
• نگران هوا نباشید. هوا در چاه و کابین آسانسور جریان دارد و اکسیژن شما تمام نمی‌شود.
• روی زمین بنشینید. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کند تعادل‌تان به هم نمی‌خورد.
• مردم را در کابین نگه دارید. مسافران آسانسور نبایستی با اهرم انداختن درها را باز کنند. دلیلی دارد که درها بسته هستند. توسل به اهرم برای باز کردن درها ممکن است مانع از حرکت آسانسور به منظور نجات دادن مسافران شود.
• نگران ماندن در تاریکی نباشید. سیستم روشنایی اکثر آسانسورها هنگام توقف آسانسور همچنان کار می‌کند. حتی اگر جریان برق قطع شود، بسیاری از آسانسورها مجهز به سیستم باتری پشتیبان برای تأمین روشنایی اضطراری هستند.
• با افرادی که خارج از آسانسور هستند تماس بگیرید.
• خونسرد و صبور باشید. سعی کنید دیگران را آرام نگه دارید.
• هنگام باز شدن درهای آسانسور توسط تیم نجات، از آن‌ها فاصله بگیرید.


محمد حاج زمان





راهنمایی خارج کردن سرنشینان ازکابین آسانسور در مواقع اضطراری

درهنگام توقف آسانسور به دلیل قطع برق و یا نقص فنی
ابتدا کلید اصلی برق را قطع نموده و سپس موارد مشروحه ذیل را انجام دهید:

1- اگر قسمت های رنگ خورده سیم بکسل ها با قسمت های رنگ خورده پایه موتورگیربکس هم سطح هستند کابین در تراز یکی از طبقات ایستاده وگرنه با یک دست اهرم ترمز روی موتورگیربکس را فشار دهید و با دست دیگر فلکه دستی زردرنگ روی موتور را در جهتی که راحت تر می چرخد بچرخانید(در صورتی که سرعت حرکت زیاد شد با شل کردن اهرم جلوی سرعت را بگیرید) تا قسمتهای رنگ خورده روی سیم بکسل ها با قسمت های رنگ خورد پایه موتور گیربکس هم سطح شوند دراین حالت اهرم ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود.
2- ازسوراخهای سقف چاه موقعیت کابین را پیدا کرده و به آن طبقه بروید.
3- با کلید سه گوش درب طبقه را بازکنید و با فشاردادن لته درهای کابین درب کابین را هم بازکنید تا سرنشینان از آن خارج شوند.
4- بلافاصله با شرکت آسانسور تماس گرفته تا برای بررسی وضعیت و رفع اشکال در محل حاضر شوند.




آناليز طراحي آسانسور

مقادیر وردی سیستم شامل موارد زیر می باشد : 
1- نوع ساختمان (مسكوني، تجاري،‌بيمارستاني، مدرسه و غيره)
2- تعداد كل طبقات
3- تعداد طبقات جمعيت دار
4- اگر واحد غبر مسكوني است تعداد اتاقها در هر واحد و تعداد واحدهاي هر طبقه و در غير اينصورت مساحت مفيد هر طبقه
5- جمعيت هر طبقه
6- كل تراول (‌طول مسير حركت آسانسور)
7- ارتفاع طبقه
8- در صورت خاص بودن ساختمان (مهد كودك، خانه سالمندان، معلولين و ...) 
 

آناليز مراحل طراحي آسانسور
تصویر زیر شماتیک کلی روند آنالیز طراحی آسانسور را نشان می دهد :



مقادیر وردی سیستم شامل موارد زیر می باشد : 
1- نوع ساختمان (مسكوني، تجاري،‌بيمارستاني، مدرسه و غيره)
2- تعداد كل طبقات
3- تعداد طبقات جمعيت دار
4- اگر واحد غبر مسكوني است تعداد اتاقها در هر واحد و تعداد واحدهاي هر طبقه و در غير اينصورت مساحت مفيد هر طبقه
5- جمعيت هر طبقه
6- كل تراول (‌طول مسير حركت آسانسور)
7- ارتفاع طبقه
8- در صورت خاص بودن ساختمان (مهد كودك، خانه سالمندان، معلولين و ...) 

پس از کسب اطلاعات بالا پردازش های زیر می بایست بر روی آنها و یا جداگانه انجام پذیرد :
1- تعيين جمعيت كل 
2- تعيين جمعيت در زمان ترافيك
3- زمان انتظار براي دريافت سرويس (Interval)
4- زمان يك سفر كامل Round Trip Time

پارامترهاي مهم مؤثر در محاسبه زمان يك سفر كامل:
- زمانهاي پياده و سوار شدن
- زمانهاي پرش 

خر وجی های زیر پس از پردازش : 
تعداد آسانسور 
سرعت آسانسور
ظرفيت آسانسور

نوع كنترل:
- گروهي و تعداد آن
- مجزا

پس از آنالیز های بالا طراحي آسانسور در سه مرحله زیر انجام می پذیرد :(استاندارد مورد نظر در طراحي: EN81 می باشد)
پس از آناليز ترافيك و بررسي محدوديتهاي ابعادي كه بر اساس فرم هاي مخصوص اطلاعات اوليه آن از طريق بازديد از محل و يا نقشه هاي ابعادي و مشاوره با كارفرما صورت مي گيرد. امر طراحي آسانسور صورت مي گيرد.
فاز اول - بررسي و تعيين آبعاد و اندازه ها 
فاز دوم - بررسي و تعيين مشخصات فني قطعات
فاز سوم - تهيه نقشه هاي اجرايي جهت عمليات نصب و راه اندازي
------------------------------------------------------ 
فاز اول طراحي: طراحي ابعاد و اندازه ها
پس از انتخاب آسانسور مناسب از نظر تعداد، سرعت و ظرفيت كه با بررسي محاسبات ترافيكي و محدوديتهاي ابعادي صورت پذيرفت، بر اساس جداول ابعاد و اندازه هاي مطابق مقررات EN81 و توصيه هاي ISO كه در صفحات بعد آمده است. سعي مي شود مناسبترين ابعاد و اندازه ها انتخاب گردد. 
شايان ذكر است ابعاد و اندازه هاي ارائه شده صرفا" براي آسانسورهاي معمولي و استاندارد مي باشد. در شرايط خاص و آسانسورهاي گرد، آسانسورهاي پاناروما(شيشه اي) و يا آسانسورهاي صنعتي، ابعاد و اندازه ها بر اساس شرايط موجود تعيين مي گردد اما همواره سعي مي شود مقررات EN81 براي ميزان فضاي هر مسافر (مساحتها) رعايت گردد.

خروجي هاي فاز اول طراحي عبارتند از:
تعيين ابعاد چاهك (عرض - عمق - ته چاه Pit - اورهد - طول مسير) 
تعيين ابعاد موتورخانه و محل آن (طول - عرض - ارتفاع - بالا يا پايين)
تعيين ابعاد كابين (يك طرف درب - دو طرف درب – درب مجاور)
تعيين نوع دربها و سمت بازشو (لولايي-اتوماتيك تلسكوپي – اتوماتيك سانترال- اتوماتيك اتوبوسي در ابعاد مختلف)
نوع وزنه تعادل و ابعاد آن (چدني - سربي - در ابعاد مختلف)
موقعيت وزنه تعادل (پشت كابين - بغل كابين)

فاز دوم طراحي: تعيين مشخصات فني قطعات :
پس از انتخاب ابعاد و اندازه ها، فاز دوم طراحي كه در واقع مشخص نمودن دقيق پارامتر هاي فني قطعات مي باشد شروع مي شود. ابعاد و اندازه هاي طراحي شده براي چاهك، كابين و درب ها پارامتر هاي بسيار مهمي هستند كه در انتخاب مشخصات فني قطعات مؤثر مي باشد. لذا عوامل اصلي مهم، در انتخاب قطعات و مشخصات فني آنها عبارتند از:
عوامل موثر در انتخاب تجهيزات 
1- نوع استاندارد EN81
2- سرعت آسانسور
3- ظرفيت آسانسور
4- طول مسير حركت (تراول) آسانسور
5- ابعاد و اندازه ها (چاهك، موتورخانه، كابين، درب)
6- نوع كاربري آسانسور
7- محيط كاربري آسانسور
8- اتخاب نوع و كيفيت حركت آسانسور 

فاز سوم طراحي: تهيه نقشه هاي اجرايي جهت عمليات نصب و راه اندازي :
پس از طراحي ابعادي و تعيين مشخصات فني قطعات و تجهيزات، نقشه هاي اجرايي جهت آماده سازي چاه و همچنين نحوه قرارگيري و نصب تجهيزات و نقشه هاي مدار هاي كنترل تهيه مي گردد. 
در اين مرحله از طراحي پارامتر هاي زير مشخص مي شود.
1- نحوه اسكلت فلزي و آهن كشي جهت چاهك هاي آجري (محل نصب براكت هاي ريل)
2- نحوه پليت گذاري براي چاهك هاي بتني (محل نصب براكت هاي ريل)
3- نحوه قرارگيري تجهيزات آسانسور براي عمليات نصب
4- مشخص نمودن محل سوراخهاي سكوي موتورخانه
5- نحوه بتن ريزي كف چاهك و محل قرار گرفتن بافرها
6- نحوه آماده سازي محل هاي نصب درها
7- محابه نيرو هاي وارده به سازه اصلي چاه
8- مشخص نمودن نقشه اجرايي موتورخانه (قلاب سقف - هواكش موتورخانه و چاهك - درب ورودي - محل تابلوي 3 فاز)
9- تهيه نقشه هاي كنترل فرمان و نحوه سيم كشي چاهك و موتورخانه
10- ارائه دستورالهمل هاي كابل كشي و آماده سازي تابلو 3 فاز به كارفرما
11- انجام بازرسي هاي فني نهايي و تحويل تجهيزات به كارفرما 




آماده سازی چاه آسانسور


جهت جلوگیری از هدر رفتن زمان در پروسه طراحی و انتخاب آسانسور و هزینه های زیاد رعایت نکات ذیل از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و چنانچه سازندگان ساختمان در طول عملیات طراحی و اجرا به نکات قید شده توجه نمایند از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

 

 

مرحله1) آماده سازی کف چاله آسانسور: 
الف: جهت نصب آسانسور ارتفاع مورد نیاز از کف چاله تا سطح کف سازی شده اولین توقف آسانسور قبل از بتون ریزی کف چاله حداقل باید 180 cm باشد.
ب: در زمان بتون ریزی کف چاله با عنایت به نقشه سکوهای ضربه گیر زیر کابین و زیر قاب وزنه تعادل cm 10 بتون مگر و cm30 آرماتوربندی و بتون ریزی می شود و ارتفاع باقیمانده نباید کمتر از cm 140 شود. 
ج: جهت اجرای سکوهای ضربه گیر طبق نقشه های اجرای آرماتورهای انتظار جهت سکوهای ضربه گیر در فونداسیون مذکور پیش بینی می شود. 
نکته مهم: در این مرحله پیش بینی چاه ارت ضروری است. 
((جهت چاه ارت (Earth) تا رسیدن به رطوبت لازم زمینی، و وصل کردن سیم مربوطه، می توان از چاه اصلی ساختمان جهت ایجاد چاه ارت استفاده نمود و چنانچه این چاه پیش بینی نشده است، در محل مناسب و نزدیک به آسانسور چاهی به عمق حداقل 8/3 متر ایجاد کرد تا به رطوبت زمینی رسید سپس مواد ذیل را 
1. نمک 33% 
2. زغال 33% 
3. پتاسیم 33% 
4. سیم مسی بدون روکش به متراژ مناسب جهت محل مورد انتقال 
5. میله مسی و صفحه مسی ( در بازار به صورت یک مجموعه وجود دارد) 
طبق دستورالعمل در چاه حفر شده قرار داده و روی آن را می پوشانیم.
مرحله 2) تهیه نقشه 
چناچه ساختمان در حال احداث می باشد و دسترسی دقیق به ابعاد مورد نیاز چاهک میسر نباشد، نقشه های زیر لازم است: 
1. پلان تیپ طبقات شامل پارکینگ – زیر زمین – همکف و طبقات در محل نصب آسانسور 
2. مقطع از چاهک آسانسور با ذکر اندازه های کامل از کف چاله آسانسور تا زیر سقف موتورخانه 
3. پلان پشت بام ساختمان در محدوده چاهک آسانسور به منظور بررسی تأسیسات و تجهیزات احتمالی موجود در اطراف چاهک به شرکت طرف قرارداد ارائه شود 
مرحله 3) بتون ریزی کف چاهک:
همانطوریکه در مرحله 1 اشاره شده پس از تکمیل مدارک مورد نیاز (در مرحله 2) با توجه به شرایط ساختمان و نوع آسانسور طرح اجرایی بتون ریزی کف چاهک به شرح ذیل به کارفرما ارائه خواهد شد 
1. بتون مگر 10 سانتیمتر 
2. بتون آرمه کف و آرماتور بندی 30 سانتیمتر 
مرحله 4 ) عملیات آهن کشی( سازه فلزی) چاهک آسانسور:
آهن کشی عبارت است از سازه فلزی در داخل چاهك آسانسور جهت استقرار براکت های مورد نیاز ریل های کابین و ریل های وزنه بر اساس نقشه طراحی شده توسط فروشنده آسانسور که بشرح زیر می باشد: 
1. تهیه نقشه اجرایی آهن کشی کامل چاهک 
2. تهیه لیست آهم آلات مورد نیاز 
3. نصب داربست فلزی مناسب جهت اجرای آهن کشی 
4. انجام آهن کشی با نظارت نماینده فنی شرکت فروشنده یا دستگاه نظارت ساختمان 
5. اجرای ضد زنگ آهن آلات پس از صدور گواهی انجام کار آهن کشی 
مرحله 5 )دیوارکشی اطراف چاهک (در صورتیکه قبل از آهن کشن انجام نشده باشد)
الف: سه طرف چاهک (سمت راست - روبرو – سمت چپ) می بایستی بوسیله دیوارکشی از کف تمام شده اولین توقف تا اطاقک موتورخانه بر روی پشت بام اجرا گردد. 
ممکن است دیوارکشی با یکی از روش های زیر برحسب شرایط ساختمان انجام پذیرد: 
1. ورق کشی: که به تناسب فضا از ورق های فلزی _ یا پانل های گچی استفاده می شود 
2. رابتیس بندی: با استفاده از تورهای فلزی مخصوص و اندود کاری روی آن 
3. آجر کشی 
ب: انجام اندود دیوار از طرف داخل چاهک بوسیله سیمان – یا خاک و گچ 
توضیح: اگر عملیات کلاف بندی آهن کشی در پشت ستونها و در داخل دیوار قرار می گیرد می بایستی در محل نصب براکت ها بر روی کلافهای افقی فضای خالی مناسب پیش بینی شود تا از تخریب بعدی جلوگیری شود. 
جهت اجرای مناسب مورد فوق بر اساس نقشه های درب و ریل که توسط فروشنده آسانسور تهیه می شود امکان پذیر خواهد بود. 
در این مرحله اجرای روشنایی داخل چاهک طبق دستورالعمل مربوطه باید انجام شود. 

مرحله 6)ایجاد موتورخانه:
اطاق موتورخانه بر حسب ابعاد و نقشه اجرایی فروشنده اجرا می گرددو رعایت ابعاد و اندازه های زیر الزامی است: 
1. ارتفاع از روی کف تمام شده آخرین توقف تا زیر سقف اطاق موتورخانه حداقل نباید کمتر از 6 متر باشد. 
2. اطاق موتورخانه باید درب با عرض ورودی حداقل 80cm داشته باشد. 
3. اطاق موتورخانه باید دارای پنجره جهت تهویه باشد. 
4. نصب هواکش مناسب در موتورخانه (حداقل با فن 250 CFM ) 
5. نصب قلاب فلزی در بالای چاهک آسانسور روی سقف موتورخانه مناسب برای حداقل 2000 kg وزن 
6. فضای موتورخانه همیشه باید دمای مناسب داشته باشد (بین 5 الی 40 درجه سانتیگراد) 
7. نصب کپسول آتش نشانی 
8. نصب تابلو برق سه فاز طبق مشخصات مورد تأیید شرکت فروشنده آسانسور در موتورخانه 
9. اجرای کابل کشی برق سه فاز تا موتورخانه جهت نصب به تابلو برق سه فاز 
10. چنانچه دو آسانسور در کنار هم قرار دارند باید دریچه ای (Trap Door)به ابعاد حداقل 80×100 cm در سقف موتورخانه (بالای فضای مقابل درب ورودی آسانسور در طبقه آخر) تعبیه گردد. 
11. زیر سقف چاهک در موتورخانه آسانسورهای دوبله دریچه ای به ابعاد 600×500cm برای هر آسانسور تعبیه گردد. 
مرحله 7) دورچینی درب طبقات:
بعد از اتمام نصب ریل و درب و کنترل نهایی عملیات توسط عوامل فنی و تأیید آن باید موارد ذیل انجام شود:
1. اجرای دیوار چینی دور دربها بوسیله آجر یا بلوک یا پوشش های فلزی
2. پوشش به هر صورتیکه انجام می شود نبایستی از لبه داخلی دربها در سمت چاهک تجاوز نماید و حداقل باید با لبه چهارچوب دربها همسطح باشد 
مرحله 8) اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز:
همانطوریکه در بند 8و9 مرحله 6 آمده است اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز از اولویت خاصی برخوردار می باشد و لذا به شرح ذیل باید اقدام گردد: 
1. نصب کابل برق سه فاز از محل نصب كنتور تا موتورخانه آسانسور 
2. نصب سیم ارت (Earth) 
3. چنانچه فاصله كنتور تا محل نصب تابلو برق سه فاز بیش از اندازه های استاندارد می باشد بای تغییرات در سایز كابل محاسبه شده لحاظ گردد. 
در فاصله های استاندارد از كابل 5x16 mm برای آسانسورهای 8 و 13 نفره و از كابل 5x10 mm جهت آسانسورهای 4و6 نفره استفاده می گردد. 

تجهیزات لازم كه باید در تابلو برق سه فاز تعبیه گردد. 
1. سه عدد فیوز25 A برای آسانسورهای 4و6 نفره 
2. سه عدد فیوز 50 A برای آسانسورهای 8و13 نفره و باری 
3. كلید گردان 63 A 
4. سه عدد چراغ سیگنال 
5. نصب پریز و فیوز مینیاتوری جهت روشنایی موتورخانه – روشنایی داخل چاهك و فن موتورخانه 
6. تعبیه ترموستات جهت تنظیم دمای موتورخانه و فن 
مرحله9)بتون ریزی سقف چاهك:
بعد از اتمام عملیات نصب درب و ریل و صدور تأییدیه عملیات توسط فروشنده آسانسور باید طبق مشخصات فنی محل نصب ریلها نسبت به اجرای قالب گذاری آرماتور بندی و بتون ریزی اقدام گردد. 
زمان لازم جهت استحكام بتون حدود 15 روز می باشد.
ضمناً مقدار نیروی وارده به سقف بتونی چاهك آسانسور (نیروی دینامیكی Dynamic ) بشرح زیر می باشد:
1- آسانسور 4 نفره حدود 3000 كیلوگرم
2- آسانسور 6 نفره حدود 3200 كیلوگرم
3- آسانسور 8 نفره حدود 3850 كیلوگرم
4- آسانسور 15 نفره حدود 6200 كیلوگرم
نكته مهم: رعایت موارد ایمنی 
در تمامی دوره نصب آسانسور به جهت وجود پرتگاه در مقابل فضای دربهای آسانسور نصب حفاظ ایمنی مقابل دربها و فضاهایی كه حالت پرتگاه دارند الزامی است و باید با نصب تابلوهای احتیاط و هشدار از بروز هر گونه حادثه ای جلوگیری نمود






آسانسور چیست؟



آسانسور وسیله حمل و نقل عمودی است مه با سیستم تعلیق و تعادل نیروی محرکه عمل جابه جایی انجام می دهد در واقع برای آشنایی بیشتر با این وسیله باید گفت که بشر در قرن های گذشته از بالابر استفاده کرده است اما پایه گذار علمی و طراح آسانسور امروزی دانشمند و ریاضی دان بزرگ اتوود است که با ساختن ماشین اتوود که عبارت بود از دو وزنه که با یک نخ به یکدیگر مربوط می شدند و روی قرقره ها بالا و پایین می رفتند توانست طرج ابتدایی یک آسانسور را ارائه دهد

آسانسور چيست؟
آسانسور وسیله حمل و نقل عمودی است مه با سیستم تعلیق و تعادل نیروی محرکه عمل جابه جایی انجام می دهد در واقع برای آشنایی بیشتر با این وسیله باید گفت که بشر در قرن های گذشته از بالابر استفاده کرده است اما پایه گذار علمی و طراح آسانسور امروزی دانشمند و ریاضی دان بزرگ اتوود است که با ساختن ماشین اتوود که عبارت بود از دو وزنه که با یک نخ به یکدیگر مربوط می شدند و روی قرقره ها بالا و پایین می رفتند توانست طرج ابتدایی یک آسانسور را ارائه دهد اما اولین آسانسور به شکل امروزی که دارای ترمز ایمنی بود توسط اوتیس در آمریکا ساخته و آزمایش شده و سپس بعد از آن دیگران نیز به ساخت انواع آسانسور دست زدند و صنعت آسانسور شکل گرفت نکاتی درباره ایمنی و استفاده از آسانسور آسانسور راننده یا خلبان ندارد و به صورت شبانه روز آماده کار می باشد مسافرین بیرون آسانسور فرمان احضار می دهند و مبدا و مقصد را مشخص می نمایند و در زمان مناسب پاسخ می دهد بنابراین فشارهای مجدد بر روی دکمه های احضار کابین کاری بیهوده است مسافرین درون کابین فرمان حرکت می دهند و مقصد را مشخص می نمایند این وسیله قادر به شناسایی مسافرین از نظر سن قد مونث و یا مذکر و بیمار یا سالم بودن و میزان وزن دقیق مسافرین نمی باشد اذل در پاره ای از موارد به وسیله بسیار خطرناکی تبدیل می شود دکمه های فرمان در محلی نصب شده است که کودکان کمتر از هفت سال قادر به احضار و صدور فرمان نباشند ولی همواره باید به خاطر بسپاریم که هرگز کودکان به تنهایی نباید از این وسیله استفاده نمایند با ایجاد شرایط مناسب فضای بازی و گاهی مذاکره دست جمعی با کودکان و نوجوانان باید به صورت جدی و کامل از بازی با آسانسور جلوگیری نماییم در هنگام استفاده از آسانسور حتما باید به ظرفیت نهائی آن توجه شود ظرفیت ها معمولا 4 6 8 10 12 15 18 20 و ... می باشند که باید بر روی پلاک مشخصات در کابین نصب باشد معمولا کابین آسانسور به صورتی طراحی و ساخته می شود که حداکثر ظرفیت به سختی در آن جا شوند زیرا استفاده خارج از ظرفیت خطرات بسیار جدی در بر دارد که قابل قیاس با انواع خودروها و وسایل دیگرنیست اصولا آسانسور باید مجهز به سیستم آلارم ظرفیت مجاز و غیر مجاز باشد ولی رعایت ظرفیت آسانسور توسط مصرف کنندگان در اولویت قرار دارد هرگز در هنگام وارد شدن به کابین آسانسور در حال گفتگو به صورت عقب یا از پهلو اقدام ننمایید همواره در هنگام ورود به کابین آسانسور از وجود کابین در مقابل خود مطمئن شوید و رو به کابین وارد شوید
روش های ساده اطمینان از وجود روشنایی کابین دیدن تصویر خود در آینه کابین و مشاهده افراد درون کابین است در اوقاتی که ساختمان خلوت است حتی الامکان به تنهایی از آسانسور استفاده ننمایید اگر زمانی در آسانسور محبوس شدید هرگز خوف نکنید و نهراسید اول بر ترس خود غالب شوید و کنترل منطقی خود را به دست آورید سپس دست به اقدامات زیر بزنید زنگ خطر آسانسور را به صدا در آورید تا برای کمک و خارج نمودن شما از بیرون اقدام نمایند اگر در کابین تلفن نصب است از آن برای درخواست کمک استفاده نمایید اگر هیچ یک از این دو نبود ضمن حفظ خونسردی از تلفن همراه خود استفاده نمائید در غیر این صورت با صدای بلند ولی خونسرد مکررا در خواست کمک نمائید 

تاریخچه آسانسور در ایران
آسانسور به صورت امروزی در حدود 50 سال پیش وارد کشور شده است و اولین نمایندگی فروش آسانسور در کشور مربوط به یک شرکت سوئیسی می باشد که توسط یک شرکت ایرانی وارد شد و بعد از آن نیز شرکت های خارجی دیگر در این زمینه فعالیت داشتند اولین کارخانه در ایران توسط وزارت مسکن و شهر سازی در سال 1350 در شهر صنعتی البرز قزوین تحت لیسانس یک شرکت سوئیسی بنا گردید و بعد از آن نیز کارخانجات دیگری توسط شرکت های خارجی در ایران فعالیت نمودند ولی با توجه به تحریم وسایل بعد از انقلاب و بر اساس ضرورت و نیاز شروع به فعالیتهای تولیدی در زمینه ساخت قطعات یدکی آسانسور نمودند و در واقع آسانسور به صورت تلفیقی در کشور تولید و نصب گردید تا اینکه در دهه 70 مجوز واردات آزاد شده وبه تبع آن واحدهای فروش آسانسور به صورت رسمی و غیر رسمی بوجود آمدند

تاریخچه ساخت پله برقی
در سال 1859 ناتان آمیز آمریکاییاولین امتیاز ثبت اختراع را به نام خود تقاضا نمود و عنوان آن را پله های گردان گذاشت شکل این پله ها به صورت مثلث متساوی الاضلاع بود که از طریق آن مسافر روی یک ضلع سوار شده و در انتها پیاده می گردید اما کار بر روی این اختراع و تکمیل آن ادامه یافت تا اینکه در سال 1892 شخصی به نام رنو اختراع خود را در انگلیس تحت عنوان آسانسور با پله های متوالی ثبت کرد اختراع او این نکته را روشن ساخت که دستگیره ها می توانند حذف شوند و توجه به سرعتی در حدود 200 فوت در دقیقه معطوف شد این مقدار از سرعتهایی که هم اکنون به عنوان سرعت استاندارد تلقی می شود بیشتر است همچنانکه موضوع آسانسورهای بالا و پایین بر که امروزه در فروشگاههای مدرن به کار می روند مورد توجه قرار گرفت طراحی و نصب اولین دستگاه های پله برقی 
طرح درست مانند همه نقاله ها ولی بعد ها شامل گیره هایی شد که قابل کاربرد در گروه های سه تایی که پایین تر از قسمت هدایت کننده و بالاتر از قسمت متحرک بودند ودر نظر گرفت این کار جاگیری بهتر را برای پاها به هنگام بالا رفتن ایجاد کرد اولین پله های برقی برای لذت جویی و سوار شدن نصب می شدند با وسیله ای جدی برای حرکت و جابه جا نمودن مسافرین در سال 1893 یکه پله برقی در شیکاگو برای یک نمایشگاه نصب گردید و بعد از آن نیز در سالهای بعد این پله ها در جاهای دیگر تفریحی و نمایشگاهی استفاده گردید در سال 1911 متروی لند


 


 

+ نوشته شده توسط روابط عمومی در شنبه یکم خرداد 1389 و ساعت 7 قبل از ظهر |

راهنمای انتخاب آسانسور برای ساختمانهای مسکونی

1_ در ساختمانهای با بیش از 8 طبقه بالای ورودی اصلی یا با طول اصلی حرکت بیشتر از 23 متر بالای ورودی اصلی، بایدحداقل دو دستگاه آسانسور پیش بینی گردد.که یک دستگاه از آنها با حداقل ظرفیت 1000 کیلوگرم و مناسب حمل برانکارد باشد و به کلیه طبقات نیز سرویس دهد.

2_ حداقل سرعت آسانسورهای مسافربر با توجه به ارتفاع ساختمان از کف پایین ترین تا کف بالاترین طبقه مطابق جدول زیر باید باشد.

تا 8 طبقه یا تا 23 متر طول مسیر حرکت حداقل سرعت 63,0 متر بر ثانیه
از 9 تا 12 طبقه یا تا 5,36 متر طول مسیر حرکت حداقل سرعت 1 متر بر ثانیه
از 13 تا 20 طبقه یا تا 63 متر طول مسیر حرکت حداقل سرعت 6,1 متر بر ثانیه
از 21 تا 25 طبقه یا تا 80 متر طول مسیر حرکت حداقل سرعت 2 متر بر ثانیه
از 26 تا 30 طبقه یا تا 95 متر طول مسیر حرکت حداقل سرعت 5,2 متر بر ثانیه


تبصره 1_ موارد مندرج در بند 2 تنها راهنمای ساده ای برای تعیین حداقل سرعت مورد نیاز در طراحی و انتخاب آسانسور جهت ساختمانهای مسکونی می باشد. بدیهی است برای رسیدن به زمان انتظار مناسب، برای ساختمانهای با ارتفاع بالاتر از موارد اشاره شده فوق، ساختمانهای غیر مسکونی (تجاری ، اداری و ...) یا ساختمانهایی با کاربرد خاص، و حتی برای انتخاب دقیق جهت ساختمانهای مسکونی، باید بر مبنای استاندارد جهانی ISO 4190 ، و با توجه به سطح زیر بنا و جمعیت ساکن در ساختمان، محایبات ترافیکی و انتخاب تعداد،ظرفیت،سرعت، و سایر مشخصات آسانسور انجام گیرد.

تبصره 2_ در صورت نا متناسب بودن طول مسیر حرکت با تعداد طبقات،مبنای محاسبه حداقل سرعت ، طول مسیر حرکت می باشد.

3_ در ساختمانهایی که نصب آسانسور در آنها الزامی است و امکان رفت و آمد افراد معلول با صندلی چرخدار وجود دارد، حداقل یک دستگاه آسانسور باید متناسب حمل این افراد معلول با صندلی چرخدار، و با حداقل بازشو درب 80 سانتیمتر باشد.
پیشنهاد می شود ظرفیت باربری آن نیز حداقل 8 نفر (600 کیلوگرم) انتخاب گردد.


آسانسور هیدرولیک

در این سیستم انتقال نیروی محرکه به کابین توسط جک هیدرولیک صورت می گیرد از خصوصیات آسانسور های هیدرولیک موارد زیر را می توان نام برد:


در این سیستم انتقال نیروی محرکه به کابین توسط جک هیدرولیک صورت می گیرد از خصوصیات آسانسور های هیدرولیک موارد زیر را می توان نام برد:
1_ بر خورداری از ضریب ایمنی بالا 
2_ برخوردار بودن از حرکت یکنواخت و بدون صدا
3_ عدم نیاز به وزنه تعادل و امکان افزایش فضای کابین
4_ عدم نیاز به موتور خانه در بالای ساختمان
5_ توقف ملایمتر و همتراز شدن بهتر در طبقات


از نظر روشهای اتصال جک به کابین سه روش به شرح زیل می توان اشاره کرد:


سیستم غیر مستقیم (In Direct):
دراین روش ارتباط جک با کابین توسط سیم بوکسل بر قرار گردیده و نسبت حرکت یک به دو می باشد.
 

سیستم مستقیم (Direct) "جک بغل"
در این حالت جک بصورت مستقیم به کابین متصل شده و در کنار کابین قرار می گیرد.


سیستم مستقیم (Direct) "جک زیر"
در این حالت جک بصورت مستقیم به کابین متصل شده و زیر کابین قرار میگیرد.
 


آسانسور كششي

در این سیستم، انتقال نیروی محرکه از موتور گیربکس به کابین توسط کشش سیم بوکسل انجام می گیرد و جهت کاهش قدرت مورد نیاز موتور ، وزن کابین و مسافر توسط وزنه تعادل خنثی می گردد. این سیستم که بیشترین کاربرد در طراحی آسانسور در دنیا را دارد در سرعتهای مختلف از 5/0 متر بر ثانیه تا سرعتهای بالا تر (عمدتا یک متر بر ثانیه) ساخته می شود.
از نظر کنترل سرعت می توان این سیستم را به انواع تک سرعته (AC1) – دو سرعته (AC2) و کنترل سرعت هوشمند (VVVF) تقسیم نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به بخش قطعات / تابلو آسانسور مراجعه نمایید.

 


+ نوشته شده توسط روابط عمومی در شنبه یکم خرداد 1389 و ساعت 6 قبل از ظهر |